Bij Bakker & Schilder Transport komen de orders de hele dag binnen. De transporteur uit Noord-Holland doet voornamelijk groupage transport van seizoensafhankelijke producten door het hele land heen. Henk Bakker: “Met AKB Logistics Software (AKB LS) hebben we sneller inzicht in wat voor capaciteit nodig is voor de volgende dag.”
“Voor ons was het belangrijk om ’s morgens met één druk op de knop de vraag inzichtelijk te hebben, zodat we onze capaciteit daarop af kunnen stemmen.”
Situatie / Logistiek vraagstuk
Toen Bakker & Schilder, transporteur van onder andere bloembollen, aanklopte bij AKB Logistics Software, kregen ze een eerlijk antwoord: “Hiervoor is onze software niet geschikt.” De uitdaging: Een groot deel van het wagenpark vertrekt zondag- of maandagavond, en komt vrijdagavond terug. Tussendoor worden er pick up en deliveries gedaan. Groupage transport, waarbij meerdere kleinere ladingen als één grote lading worden verzonden. Plannen met een rollende horizon was dus noodzaak voor het transportbedrijf, en de rittenplanningssoftware TRACC van AKB LS voldeed op dat moment niet. Inmiddels is dat wel het geval, en maakt naast Bakker & Schilder Transport ook een divisie van DHL gebruik van de mogelijkheid om met de rittenplanningssoftware TRACC te plannen met een rollende horizon.
De oplossing van AKB Logistics Software
Dankzij TRACC Planning kan Bakker & Schilder nu variabel instellen hoeveel auto’s er in welke regio leegkomen. “Zo hebben we direct inzicht in routes, ladingen en benodigde capaciteit voor de volgende dag”, aldus Henk Bakker, die het bedrijf runt met zijn broer Piet. “Voor ons was het daarom belangrijk om ’s morgens met een druk op de knop inzicht te hebben in de vraag. Vanuit ’t Zand wordt de distributie bepaald afhankelijk van waar de volumes liggen, plannen we in wat in Noord begint en in Zuid eindigt. De bedoeling is dat we dit uiteindelijk meer geautomatiseerd doen met TRACC Planning.”
Resultaten / Winst
- Dankzij rittenplanningssoftware TRACC is het mogelijk om te plannen met een rollende horizon. Zo kan Bakker & Schilder nu variabel instellen hoeveel auto’s er in welke regio leegkomen.
- TRACC planning helpt Bakker & Schilder Transport om snel inzicht te krijgen, zodat ze hun capaciteit voor de volgende dag kunnen bepalen.
- Tijdswinst: Dankzij de rekenkracht van TRACC Planning kan de transporteur snel verschillende mogelijkheden berekenen en naast elkaar leggen, om zo lege kilometers te verminderen en de beladingsgraad te optimaliseren.
- Klanten van Bakker & Schilder Transport hebben dankzij een koppeling met het klantenplatform van LogisticPlanet inzicht in de status van hun zending.
- Dankzij de inzet van TRACC Planning is de workload van de planners verlaagd. Het is eenvoudiger geworden en er is direct inzicht in wat de beste route is voor een optimale beladingsgraad.
- Met TRACC Planning kan de planner focussen op het monitoren en bijsturen. Als hij dan ziet dat een chauffeur het niet gaat redden, kan hij nadenken over oplossingen: als ik nou het ene met het andere adres omdraai of misschien kan een andere auto in de buurt het overnemen?
“Het is al plezierig als 70 procent van het denkwerk gedaan is in TRACC Planning, zodat de planning zich kan focussen op het monitoren en bijsturen.”
Bakker & Schilder Transport BV zit technisch gezien in een uithoek, vinden ze zelf. Maar ze hebben hun bestaansrecht aan de bloembollenregio te danken. Een groot deel van wat ze vervoeren met hun wagenpark van 52 wagens, zijn bloembollen. Die gaan op export naar landen als Duitsland en Zwitserland. Daarnaast zijn het ook andere agrarische producten, die het bedrijf vervoert, zoals perkgoed. Verder verzorgt Bakker & Schilder Transport grofmazige distributie van palletgoed als schoonmaakazijn, spijsolie, incontinentiemateriaal. “Dit gaat voor een groot gedeelte naar retailbedrijven in Nederland”, aldus Henk Bakker.
Benodigde capaciteit
Tijdens het seizoen (voorjaar-zomer) werkt het bedrijf met vier planners. Erbuiten met drie. Het belangrijkste voor Bakker & Schilder Transport is de snelheid. “Hoe eerder we inzicht hebben in hoe hoog de vraag is voor de dag erna, hoe sneller we de benodigde capaciteit kunnen inschatten. Moeten we resources bijhuren of verhuren?”, aldus mede-eigenaar Henk Bakker. De meeste producten die het bedrijf vervoert hebben iets met het seizoen te maken. Van export van heesters, perkgoed tot bloembollen, waarvan het meeste in de zomer vervoerd moet worden, zoals tulpen en narcissen. Het is een bonte verzameling aan klanten. Zo vervoert het transportbedrijf ook grind en bestrating voor Gamma.
Complexiteit
Om een idee te krijgen van de complexiteit van de planning, waarmee Bakker & Schilder Transport te maken heeft noemt Henk een voorbeeld: Bij Intergamma in Brabant (overkoepelende organisatie Gamma) moeten we in het voorjaar leveren. Buiten het seizoen laden we daarvoor acht auto’s per dag, maar in het seizoen al snel 15 tot 20 per dag. Voor ons is het belangrijk te weten: waar liggen de volumes en wat is de vraag die we hebben. TRACC planning helpt hierbij.”
Waarom voor AKB Logistics Software gekozen?
Henk Bakker: “Ten eerste, AKB Logistics Software kan heel snel schakelen. Tijdens het selectietraject had ik ze op een woensdag aan de telefoon, vrijdag zaten ze bij ons met de juiste mensen aan tafel. Het toont de beleving van de onderneming aan; er zit drive achter. Voor ons was het ons eerste APS (Advanced Planning System). Dat was best een stap van TMS naar APS. We hebben toen eerst nog bij een klant van AKB LS gekeken. Wij moesten het zo inrichten, zodat we variabel konden instellen met hoeveel auto’s we in een bepaalde regio leeg zouden komen. Het is belangrijk dat je dan mensen hebt, die de vraagstelling begrijpen. Door AKB werd er niet alleen naar ons geluisterd, ze spraken onze taal.”
Zending volgen
Het rittenplanningssysteem van AKB Software Logistics wordt bij Bakker & Schilder Transport enerzijds ingezet voor meer in- en overzicht op de planning. Anderzijds wil het bedrijf het systeem gebruiken om nog verder te automatiseren. Ook van de optie om aankomst- en vertrektijden met klanten te delen, wil de logistieke dienstverlener gebruikmaken. Het werken met AKB Logistics vergemakkelijkt dit. De koppeling met het internetplatform, waar de klanten kunnen inloggen om hun zending te volgen, is inmiddels bijna live. “Dit is vooral voor agrarische bedrijven, waar ze veelal op het land aan het werk zijn, handig. Dan kunnen ze er rekening mee houden wanneer hun zending komt.”
Rekenkracht
Dankzij de inzet van TRACC Planning is de workload van de planners verlaagd, laat Henk weten. Doordat bepaalde zaken sneller inzichtelijk zijn, zoals restricties aan een zending, merk je bij de planning dat het doorrekenen van de route sneller gaat. Een ervaren planner kan het dan wellicht zo uit het hoofd, doen maar een minder ervaren planner maakt meer gebruik van de rekenkracht van TRACC Planning. Daar kunnen we gemakkelijk verschillende routes achter elkaar leggen en berekenen. Zo zien we direct of de chauffeur het binnen de tijd redt of niet.”
Op welke KPI’s ligt de focus?
Bakker & Schilder Transport heeft de focus liggen op de beladingsgraad en het aantal af te leggen kilometers. “Dan gaat het over vulling van de auto. Dat moet een richtlijn zijn voor de planner om te zien of hij zijn werk goed doet”, aldus Henk Bakker. Ook willen we aan de hand van de gerealiseerde planning data opbouwen. Stel dat we in een week 10.000 km hebben gereden en van die 10.000 km zat de wagen 8000 km vol. Als we dat dan met 10 procent weten te verbeteren, maken we verbeterslagen die rendement met zich mee brengen. Hoe efficiënter, hoe beter.”
Vanwege de seizoensgerelateerde producten die Bakker & Schilder vervoert, is het werk niet voorspelbaar. “Bij agrariërs geldt, als het weer omslaat, dan kan het maar zo zijn dat ze wat langer doorgaan en ze in zes vrachten produceren in plaats van drie. Maart van dit jaar was heel warm, dan zie je dat de vraag naar schoonmaakazijn snel naar voren wordt geschoven. Ook het volume verschilt. Soms heb je kleine bollen. Soms grotere bollen. Kortom, we kunnen in deze sector niet echt aan revenu management doen.”
Toegevoegde waarde TRACC Planning
De rollende horizon is echt van toegevoegde waarde voor Bakker & Schilder Transport. “Het voordeel van een strakke volautomatische planning is dat we een groot gedeelte van de planning met een druk op de knop kunnen vullen. Veel chauffeurs werken een vierdaagse werkweek. Dan kun je het einde van hun week aangeven, wanneer ze thuis moeten zijn. Moet een auto donderdagavond thuis zijn? Dan zet je daar een restrictie op: die auto moet op donderdagavond eindigen in ’t Zand.” Volledig geautomatiseerd zal de planning bij Bakker & Schilder Transport nooit worden. Daarvoor zijn er teveel onzekere factoren. “Het is al plezierig als 70 procent van het denkwerk gedaan is, zodat de planning zich kan focussen op het monitoren en bijsturen. Als hij dan ziet dat een chauffeur het niet gaat redden, kan hij nadenken over oplossingen: als ik nou het ene met het andere adres omdraai of misschien kan een andere auto in de buurt het overnemen? Dat moet de kracht van de planner zijn.”
Groene leveropties
Door een geoptimaliseerde rittenplanning en een optimale beladingsgraad, zal Bakker & Schilder Transport uiteindelijk ook minder CO2 uitstoot hebben. “Hierover kunnen we het ook hebben met de klant. Dan kunnen we doorrekenen, wat gebeurt er nu als ik de routing richt op een tijdsvak tussen 07.00 tot 17.00 in plaats van tussen 08.00 tot 15.00. Als ik die fixed time eruit haal, wat is dan de snelheid en verminder ik dan ook mijn CO2-uitstoot? Of wat nu als ik een keer per maand twee pallets aflever in plaats van een keer per 14 dagen een pallet? Dat zijn de zaken die je kunt doorrekenen, en die je in een voorstel aan de klant kunt voor leggen. De keuze uit groene leveropties horen bij een bedrijf, zoals wij, dat lean en green is.”